De Hunebed Highway
Kom je in Drenthe en wat zie je?
Echt geen hunebedden als je ze niet weet te vinden. Maar maakt dat wat uit? Ze liggen er wel (ergens) en alleen al het idee dat ze er zijn is voldoende voor Marketing Drenthe om de provincie als Hunebedprovincie weg te zetten. Slim en (st)oerrr!
Het bordje op de foto kwam ik tegen langs de weg toen ik op weg was naar Puur Exloo. Een nieuw vakantiepark dat is geënt op de identiteit van de streek. De nieuwe vakantiewoningen waren nog (net) niet in de vorm van een Hunebed gebouwd, maar het zou me niks verbazen als het personeel de komende jaren de rol van holbewoner moet aannemen om het vakantiefeest compleet te maken.
Is dat erg? Is dat vreemd?
Nee hoor. In een wereld van eenheidsworsten is het de salami die er boven uit steekt, een beetje vreemd maar wel lekker. De middelmaat is geen maat. Ja ondermaats.
Maar wil je als ondernemer mee in deze ontwikkeling? Nog meer thematisering, beleving, betekenis. Je moet er maar zin in hebben.
Iedereen zijn ding. Ieder zijn meug.
Je regio een eigen identiteit geven, geeft ondernemers wel de mogelijkheid hierbij aan te haken, en dat is precies wat ze bij Puur Exloo hebben gedaan. Het merk Puur Exloo wordt gevoed door de streek. In de toekomst zal dit alleen nog maar belangrijker gaan worden. Als recreatiebedrijf moet je betekenis hebben voor de omgeving. Uitbreidingen? Nieuwbouw? Prima, maar door een toenemende claim op de bestaande ruimte zul je de meerwaarde van je plannen moeten aantonen. Hoe? Door je omgeving bij je plannen te betrekken. De nieuwe Omgevingswet met de toenemende vraag naar participatie in de buurt zal alleen al elk initiatief bij de start onzeker maken.
Moet je dan niets doen?
Nee natuurlijk niet, daarvoor ben je geen ondernemer geworden of bestuurder of ambtenaar die dienend leiderschap hoog in zijn of haar vaandel heeft staan. Je moet er wel vooral vooraf strategisch over denken. Wat wil ik bereiken, wat zijn de go/ nog go momenten en wat is plan B? Wat is de energie die ik er in steek en wat levert het op? En bovenal wees empathisch. Leef je in, in wat alle stakeholders er van (kunnen) vinden. Mogelijk moet je hen vanuit co-creatie wel van meet af aan erbij betrekken.
Ratio versus emotie
Wij fungeren vaak als de rationele spin in het web die partijen met elkaar verbindt en met oplossingen komt door niet van binnen naar buiten, maar van buiten naar binnen te kijken en steeds weer terug te gaan naar de kansen en mogelijkheden. De risico’s en bedreigingen nemen we als mogelijke vangrails mee in ons denken.
Kortom, heb je een simpele vraag bel onze concurrent. Is de vraag al wat lastiger bel ons. Samen zoeken we naar de vraag achter de vraag en helpen je verder.
We zijn trouwens benieuwd wie de ‘Beterbed provincie’ wordt in het jaar 7000 na Christus!