Onze Blogs

Corona? Wat was dat ook alweer?

De afgelopen jaren kregen we als bureau regelmatig de vraag of wij wisten wat het ‘toerisme ging doen als corona voorbij was? Een lastige vraag!

 

Toerisme is erg conjunctuurgevoelig en sterk afhankelijk van externe factoren. Goede zomers leiden tot meer kampeervakanties, (oorlogs)dreigingen in het buitenland of een wereldwijde pandemie leiden vaak tot meer binnenlandse vakanties.  Tot zo ver geen rocketscience.

 

We zijn er altijd van uit gegaan dat na de ‘Coronatijd’ het toerisme zich snel weer zou herstellen tot het oude niveau. Wisten we dat zeker? Nee. Konden we het onderbouwen? Ja!

We hebben hier twee argumenten voor.

 

Het eerste argument is dat we kunnen ‘leren van het verleden’. Gedurende de financiële crisis in 2008 en 2009 nam het aantal toeristische overnachtingen in Nederland sterk af, maar dit herstelde zich snel weer nadat de crisis was bezworen. Dit zal mogelijkerwijs nu ook gebeuren: elke pandemie (ook de Covid-19 pandemie) zal op enig moment afvlakken. Er komt, naar alle waarschijnlijkheid, een moment dat Covid-19 onderdeel van ons dagelijks leven gaat worden en we weer overgaan tot ‘business as usual’. Het valt te verwachten dat het toerisme dan weer een ‘normaal’ groeipatroon’ laat zien, dat in de lijn ligt van eerder jaren. In Nederland is dit al aan het gebeuren;

Het tweede argument is dat er op dit moment geen tekenen zijn dat de pandemie een blijvend effect heeft op de Nederlandse economie (en de werkeloosheid) en daarmee op de ontwikkeling van het toerisme. Niet op het binnenlands toerisme maar ook niet op het inkomend toerisme uit bijvoorbeeld België en Duitsland, China, de VS of Japan. Ook het zakelijk toerisme komt weer op gang.

 

De oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan zijn waarschijnlijk echter wel significanter van invloed op het toerisme. Enerzijds zien we dat door de stijgende inflatie de koopkracht flink daalt. Met name de mensen met een krappe beurs zullen hier de gevolgen van ondervinden. Zij gaan of helemaal niet meer op vakantie of ze gaan korter. Het geld (ook het vakantiegeld) gaat op aan boodschappen, benzine en de stijgende energierekening. Zeker met dat laatste probleem hebben ook de aanbieders van vakanties te maken. Met name bedrijven die geen langjarige energiecontracten hebben afgesloten gaan op enig moment deze extra kosten doorrekenen in hun prijzen.

 

Als de oorlog nog lang aanhoudt en prijzen zich niet weten te stabiliseren zal het toerisme hier zeker de gevolgen van ondervinden. Daar waar als gevolg van corona campings en bungalowparken in eigen land meer toeristen mochten ontvangen, zal een langjarige oorlog in de Oekraïne misschien wel eens het tegenovergestelde laten zien: de vakantieparticipatie (het percentage Nederlanders dat op vakantie gaat) kan dan wel eens sinds lange tijd weer dalen, ook in eigen land.

 

Je kunt je daar als ondernemer eigenlijk niet goed tegen wapenen. Moet je het dan gewoon ondergaan? Nee, natuurlijk niet. Op basis van gesprekken met ondernemers geven we hierbij 10 tips.

 

1.creëer meer omzet. Nee, dat is niet moeilijk. Alertheid rondom upselling levert al snel 5% op.

 

2. Ga met de stofkam door je facturen. Vele kleine beetjes kunnen ook een grote besparing opleveren. Zeker kosten die niet direct leiden tot meer omzet moet je zien te elimineren. Over het reduceren van het gas zullen we het niet hebben……….

 

3. Ga met je team in een co-creatie sessie aan de slag om zowel de kosten te drukken als de omzet te laten stijgen. 10% van het voordeel wat wordt opgehaald is bestemd voor het personeel en mag men inzetten om de gastgerichtheid te laten toenemen.

 

4. Zorg voor meer gasten. Als je de exercitie onder 3 goed aanpakt heb je daarvoor zowel meer budget als ideeën.

 

5. Sluit aan bij een benchmark om te weten of je er alles uit hebt gehaald. Dat kan heel ingewikkeld worden georganiseerd, maar je kunt ook met een collega-bedrijf al eens heel goed sparren.

 

6. Blijf jezelf en je bedrijf steeds opnieuw uitvinden. Open de deur van je pand elke morgen alsof het de eerste dag is en dat de koning op bezoek komt. Toch nog even de planten water geven…………

 

7. Blijf in contact met je product en gast. Is er een match of een gap? Stuur direct bij en wacht niet tot je het leest op Zoover.

 

8. Blijf in contact met je concullega’s. Een en een is toch echt 3. Kom tot slimme arrangementen waarbij jullie allemaal beter worden.

 

9. Blijf in contact met de overheid. Niet om te klagen hoeveel je hen sponsort, maar om te bezien wat er te halen valt aan subsidies etc. Meer dan je denkt.

 

10. Geniet van al deze acties. Niemand zei dat ondernemen gemakkelijk is. Je kunt wel wachten tot de storm gaat liggen, maar misschien is het beter ‘te leren dansen in de regen’.

Deel ons verhaal via:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp