Onze Blogs

Wie breekt de macht van de Online Travel Agency’s (alleen u zelf)

Oproep aan de toeristische sector om ‘om te denken’    

 

Ondernemers in de hotelsector en andere vormen van verblijfsrecreatie klagen al jaren steen en been dat ze afhankelijk zijn (geworden) van Online Travel Agency’s (OTA). Onder het motto: slikken of stikken doet bijna elke hotelier er aan mee…. Het lijkt er wel op dat het verplicht is deel te nemen.

 

Een tijd geleden was er sprake van een ware hetze tegen booking.com dat al jaren profiteert van coulante Nederlandse belastingregels en nu zorgt voor ophef door zijn hand op te houden bij de overheid voor financiële steun vanwege de coronacrisis

Maar eigenlijk is er meer sprake van de langdurige frustratie bij ondernemers om “verplicht” nering te moeten doen bij een OTA.

 

Is dat wel nodig en kan het niet anders?

Is er wat tegen te doen?

 

Wij denken van wel.. maar je moet wel weten ‘om te denken’….denkt u eens met ons mee (om) over onderstaand idee…

 

We nemen een rekenvoorbeeld met een overnachtingsprijs van € 100,00 voor een hotelkamer. Een hotelier biedt deze aan via een OTA. Laten we eens gemakshalve uitgaan van een commissiepercentage van 20%.  Stel je boekt als consument deze kamer, dan ben je dus € 100,00 kwijt en ontvangt de hotelier € 80,00 en de OTA € 20,00. Een gouden business model, maar niet voor de hotelier en helaas ook niet voor de consument.

 

Als we dit model nu eens omdraaien?

 

Als je als hotelier nu eens tegen je gast zegt: als je bij mij rechtstreeks boekt betaal je € 100,00 euro , maar na afloop krijg je 10% (€ 10,00) terug gestort op je rekening …OF…..

je ontvangt een voucher van € 15,00 die je bij een volgende bezoek kunt besteden of die je aan iemand anders cadeau kunt geven. Wil de klant het tientje terug, dan heeft de hotelier nog altijd € 90,00 in plaats van € 80,00 ontvangen en de gast heeft € 90,00 betaald in plaats van € 100,00.

 

Wil de klant de voucher van € 15,00, dan heeft de hotelier een NIEUWE boeking binnen voor € 85,00. De hotelier heeft dan twee boekingen met een totale waarde van € 100,00 plus € 85,00 = € 185,00. Deze twee boekingen zouden de hotelier via de OTA maar € 160,00 hebben opgeleverd. Dat is dus € 25,00 ‘winst’ voor de hotellier..

 

Wat gaat er dan gebeuren?

 

Dit systeem werkt alleen als hoteliers en andere ‘gebruikers’ van OTA’s massaal dit ‘statiegeldsysteem’ gaan introduceren. En het werkt zolang het statiegeldpercentage lager is dan de commissies die OTA’s vragen, met als gevolg dat de OTA’s een deel van hun marktaandeel verliezen en wellicht heel snel de commissie laten zakken…

 

De hotelsector pakt zo een deel van de markt terug.

 

En we hebben het dan nog niet eens over het hersteld gastencontact in deze belangrijke fase van de customer journey waarin je via een tevreden looping weer vooraan in de klantreis terecht komt. 

 

Eigenlijk is het idee een soort statiegeldsysteem op vakanties en overnachtingen dus. En net zoals bij het inleveren van je leeg goed altijd weer een nieuwe artikel wordt gekocht, kan ook hier de gast het statiegeld verzilveren of weer gebruiken bij een volgende boeking of door te geven aan iemand anders.

 

Eigenlijk begrijpen wij bij Leisure Brains er geen (J)OTA van dat er nog een OTA bestaat….

Deel ons verhaal via:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp