Het belang van vitaliteit bij ondernemende werknemers en werknemende ondernemers?
De verschillen tussen werknemers en ondernemers worden te pas en te onpas uitgelicht of uitvergroot, vaak gekleurd door de context waarin er over wordt gesproken. Beide groepen lossen slechts problemen op waar budget voor is. Niet meer en niet minder toch?
In de volledige range kom je vervolgens alle verschijningsvormen tegen. Iedereen op zijn eigen wijze op zoek naar emplooi, oftewel het vermogen om vooruitgang te boeken binnen loopbaan of carrière, werk en/of opdrachten behouden en/of nieuw werk / opdrachten te vinden of te creëren.
Het afgelopen jaar zijn we veel ingehuurd rondom het thema vitaliteit. Zowel bij regio’s waar collectieve gelatenheid dreigt, als bij ondernemingen waar men het idee heeft dat de gast, recreant, toerist, klant of patiënt vanzelf komt aanwaaien. Niet altijd wetend dat men langzaam afstevent op het einde van de productlevenscyclus. We stonden ook ondernemers, teams en individuele werknemers bij, die de behoefte hadden aan een klankbord of een kompas. Het woord vitaliteit zorgt daarbij voor verbinding. Alles hangt met alles samen.
Vitale ondernemers zorgen voor vitale werknemers. Vitale werknemers dragen bij aan vitale bedrijven en vitale bedrijven creëren vitale regio’s. En dan hebben we het nog niet over vitale overheden….
Hoe blijf je als werknemer of ondernemer vitaal?
Het woord vitaliteit is afgeleid van het Latijnse woord ‘Vita’, wat leven betekent. Vitaliteit duidt op het bruisen van energie, je sterk en fit voelen en het beschikken over een grote mentale veerkracht en veel doorzettingsvermogen. Energie, levenskracht, levenslust, levensvatbaarheid, werkkracht. Het begrip vitaliteit heeft in totaal vier dimensies die met elkaar in balans moeten zijn:
Blijf vooral het kind in jezelf voeden.
Marcus Aurelius schreef hierover al in het begin van onze jaartelling. “De jeugd kenmerkt niet een bepaalde periode van het leven maar een geestesgesteldheid; zij is uitdrukking van de wil, de verbeeldingskracht en de gevoelsintensiteit. Zij betekent de overwinning van de moed op de moedeloosheid, de overwinning van de drang naar avontuur op gemakzucht. Men wordt niet oud, omdat men een zeker aantal jaren geleefd heeft: men wordt oud, wanneer men zijn idealen opgeeft. De jaren tekenen zich weliswaar af- echter, het opgeven van idealen tekent de ziel. Vooroordelen, twijfel, angst en wanhoop zijn vijanden die ons langzaam ter aarde doen buigen en ons reeds voor de dood tot stof doen worden. Jong is: wie nog verbaasd en enthousiast kan zijn. Wie nog als een onverzadigbaar kind vraagt: “en toen?” Wie de gebeurtenissen ziet als een uitdaging en zich verheugt in het spel van het leven. U bent zo jong als uw geloof. Zo oud als uw twijfel. Zo jong als uw zelfvertrouwen. Zo jong als uw hoop. Zo oud als uw neerslachtigheid. U zult jong blijven zolang u ontvankelijk blijft: ontvankelijk voor al wat mooi en goed is; ontvankelijk voor de boodschappen van de natuur, van de medemensen en van het onbegrijpelijke”.
Hoe kun je zelf aan je vitaliteit werken?
Hoe vitaal je bent of hoe vitaal je bedrijf is bepaal je deels zelf. Je kunt hierbij bijvoorbeeld gebruik maken van de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey.
Leisurebrains
Boven de Wolfskuil 3
6049 LX ROERMOND
Thijs Vossen
vossen@leisurebrains.nl
06-83167967
Frank Verkoijen
verkoijen@leisurebrains.nl
06-36069296
Wander Groot
groot@leisurebrains.nl
06-51922520
Maaike Steltenpool
steltenpool@leisurebrains.nl
06-19382707
Leisurebrains is kennispartner van:
Leisurebrains sponsort:
© Copyright & Privacy Policy, Leisure Brains. All rights reserved 2021 | Design Studio 1.25