Onze Blogs

Mainstream of tegenstroom?

Je struikelt bijna over de pannenkoekenrestaurants en de pipowagens.

Valt het jou ook op dat veel aanbieders van toeristische producten of diensten elkaar vaak kopiëren? Wie heeft er geen een hot-tub in zijn bedrijfsplan staan? Je struikelt bijna over de pannenkoekenrestaurants en de pipowagens. En vind maar eens een camping zonder safaritent. In een land waar je niet eens op safari kunt gaan? Vernieuwend, verrassend? Echt spannend wordt het maar zelden. Waarom is dat eigenlijk?

The bucketlist

Iedereen kent wel de theorie van de Early Adapters. Mensen die een bepaald product afnemen voordat de massa dat doet. De massa (zowel de afnemers als de aanbieders) springt massaal in de markt op het moment dat de early adapters het product allang weer achter hebben zich hebben gelaten. Zij hebben hun bucketlist al weer opgeschoond en zijn op zoek naar een nieuwe uitdaging! Maar waar vinden ze die?

 

Been there, done that…

Natuurlijk zijn ze er wel. Wie kent camping Buitenland niet of de nieuwe outdoor glamping locaties op de Veluwe? Maar moeten we het wel altijd zoeken in nog gekkere, luxere of bijzondere vormen van verblijfsrecreatie? Moeten we het niet veel meer gaan zoeken in de manier waarop gasten worden ontvangen, een product beleven of een dienst (kunnen) afnemen? Moeten we niet veel meer in de huid van de gast kruipen om ze echt eens te verrassen?

 

Singer-songwriter

Laat eens een chef-kok uit het dorp aanrukken om te koken voor je gasten. Verras je gasten eens door een singer-songwriter te vragen her en der op het terrein verzoekliedjes te spelen. Biedt je gasten een korting aan als ze zélf hun accommodatie goed schoonmaken na gebruik (scheelt je ook een heleboel ellende met het vinden van goed schoonmaakpersoneel). Of breng gasten online met elkaar in contact en laat ze samen routes, tips of ideeën uitwisselen. Of laat ze samen een ‘real life game’ spelen dat ze alleen kunnen winnen door goed samen te werken. Vraag buurt- of dorpsbewoners of ze bereid zijn je gasten eens wat over het verleden of de geschiedenis van de streek te vertellen.

 

Trivial Pursuit

Kortgezegd; maak het eens wat spannender. Van mainstream naar tegenstroom. Weg van de vertrutting. Verzin eens wat nieuws! In Moskou staat het Trivial Pursuit Hotel, waarbij je tijdens je verblijf constant vragen krijgt voorgeschoteld: bij het inchecken, bij het eten, als je je kamer binnengaat… Hoe meer goede antwoorden, hoe beter de service wordt. Het hele verblijf is een soort entertainende quiz…

 

De toppers van toen…

We weten dat het aantal jongeren de komende jaren sterk stabiliseert. De vergrijzing daarentegen neemt echt enorm toe. Jongeren van nu en straks gaan heel anders op vakantie dan de ouderen van toen. Ze hoppen meer van accommodatie naar accommodatie, zoeken veel meer de beleving, boeken veelal last-minute en hechten minder waarde aan bezit. Willen we deze generaties ook voor de toekomst aan Nederland als vakantieland binden, dan mag het best wel een onsje spannender.

 

Laat je eens uit je safaritent lokken!

Heb je een goed idee dat je eens tegen een luisterend oor wil vertellen? Of loop je met een plan rond waarvan je twijfelt of het wel realistisch is? En wil je dat er eens iemand meedenkt in je vernieuwend concept? Neem dan maar eens contact met ons op. Wij denken niet in hokjes en lokken je graag uit je (safari)tent…

Deel ons verhaal via:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp