Onze Blogs

Wie beitelt de betekenis van vrije tijd in een steen voor de eeuwigheid?

Bent u dit jaar met vakantie gegaan?

En waar heeft u geslapen?

Wat heeft u beleefd?

Wat heeft het voor u betekend?

 

Vouwwagen, (sta)caravan, pipowagen, opwerp-, safari-, bungalowtent, chalet, bungalow, lodge, pod………………….u voelt het al aan, de reeks is eindeloos. De verblijfsrecreatie is erg goed in een presentatie van nieuwe verschijningsvormen. Dagelijks komen prachtige sfeerbeelden voorbij op sociale media.

Het oudste kampeermiddel van Nederland

 

De oudste afbeelding van een “overnachtingsmiddel” is waarschijnlijk te zien in Leiden (zie ook de foto, met dank aan het Rijksmuseum). In 1997 deden archeologen namelijk een bijzondere vondst in Midden-Limburg, net onder Roermond. In de ‘Steen van Linne’ vonden ze een oude tekening van Nederland die omstreeks 10.000 v.Chr. werd gemaakt. Archeologen vermoeden dat het een tent is, opgezet in een jachtkamp in de Oude Steentijd.

 

Een enkele perverse onderzoeker denkt overigens dat het de schaamstreek van een vrouw is. Wij houden het op een tent. De oudste afbeelding van een kampeermiddel in Nederland dus. 

 

De ware betekenis

 

Hoe dan ook een ware beleving, maar wat de echte betekenis is geweest, zal altijd onbekend blijven. En toch moet het volgens ons juist daar meer over gaan in de sector. Minder over beleving, meer over betekenis.

 

Een mooi voorbeeld is Watersportcamping Heeg in Friesland waar Karin Veldhuizen in al haar blogs begint met……de zoektocht van de camping uit Friesland naar betekenis.

 

Haar missie is: “Watersportcamping Heeg is een open, flexibele organisatie, die haar gasten wil faciliteren met geluksmomenten door te zorgen voor energie en inspirerende, buitengewone ervaringen”.

 

Haar visie is: “ Watersportcamping Heeg blijft op authentieke wijze haar producten, diensten en service zo vernieuwen, opdat ze een verbindende factor is tussen mens en natuur en waar haar avontuurlijke gast ervaringen blijft beleven, waar zij nadien met warme gevoelens aan terug zullen denken”.

 

Wij zijn er van overtuigd dat de vitale toekomst van de recreatiesector gezocht moet worden bij de ware betekenis die vrijetijd / vakanties toevoegt.

 

U moet goed weten….

 

Net zoals de boeren ooit uitdroegen: “U moet goed weten, wij boeren zorgen voor het eten” zou de sector er in moeten slagen een overkoepelende slogan te bedenken waarmee de toegevoegde waarde van vrijetijd of vakanties wordt benadrukt.

 

Nog mooier zou het zijn als het niet bij de slogan blijft, maar een verdieping naar kernwaarden waar elk bedrijf keihard op af te rekenen is.

 

Samenvattend

 

Over 10.000 jaar zal deze blog niet meer bestaan, de geopperde slogan ook niet en een bezoek aan het Rijksmuseum voor bezichtiging van de steen van Linne zal ook zeer twijfelachtig zijn. Wat zeker blijft zijn mensen die recreëren en ook dan (nog steeds) op zoek zijn naar betekenis.

 

Lukt het u als bedrijf je missie en visie op papier te zetten en dit uit te dragen naar je gasten? Graag denken we vrijblijvend mee over uw missie, visie, kernwaarden of de toegevoegde waarde die u bedrijf kan toevoegen aan het geven van een betekenis aan de vakantie of vrijetijd van uw gasten.

 

Terug naar het groter geheel: Wie waagt zich aan het formuleren van een slogan om de toegevoegde waarde van de sector als geheel pakkend te benoemen?

Deel ons verhaal via:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp