Over blauwalg en fake news

terug

Afgelopen week sprak ik een ondernemer die tijdens ons gesprek geconfronteerd werd met een foutief persbericht van het Waterschap in het nieuws. Per ongeluk en onterecht werd zijn bedrijf (dagrecreatie aan waterplas) genoemd als een locatie waar blauwalg was gesignaleerd.

Het zal je als ondernemer gebeuren.

Het heeft hem in elk geval heel wat toeren gekost om de verspreiding van het bericht (deels) nog te kunnen onderscheppen. Geen sinecure, fake news verspreidt zich sneller dan blauwalg. 

Het lijkt er op dat (ook de serieuze) media vooral heel veel en heel snel deelt en niets meer controleert. Verspreiding van “fake news” door toonaangevende media is zeer triest als het je als persoon of bedrijf treft.

Daarnaast valt ons steeds meer de dramatiserende toon op waarmee berichten worden verspreid.

Over blauwalg, kwallen, processierups (eiken en/of dennen), legionella bacterie, oprukkende reuzenteken, een verdwaalde wolf, de tijgermug, de poepbacterie, code oranje, code rood en eigenlijk alles wat zorgt voor het verspreiden van ANGST.

Hoelang durven recreanten nog live te vertoeven in de natuur of op een recreatiebedrijf?

Zouden journalisten zich bewust zijn van hun toegevoegde waarde in deze belangrijke economische keten?

Een schrale troost als je als recreant last hebt van deze angsten. Als je nu namelijk recreëert in Nederland bedenk dan dat de grootste angst zich over enkele weken pas aandient en voor de meesten van ons "real news" is.............

Einde vakantie, helluppp....

www.leisurebrains.nl
 

Contact

Neem contact op met ons:

Thijs Vossen
06-83167967

Frank Verkoijen
06-36069296

vossen@leisurebrains.nl
verkoijen@leisurebrains.nl