Hypochondrie en smetvrees in horeca en recreatie

terug

Zij die in de horeca en recreatie werken zijn bekend met Green Key, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt.

Bedrijven met een Green Key keurmerk doen er alles aan om het milieu te sparen, zonder dat hun gasten inleveren op comfort en kwaliteit. Zij gaan daarbij een stap verder dan de normale wet- en regelgeving vereist. Het blijft wel altijd de vraag hoeveel waarde consumenten aan dit keurmerk hechten. Uit reacties van ondernemers maken we op dat duurzaamheid gelukkig steeds belangrijk wordt.

Verandert dit na Corona?

Nee, we vermoeden eerder een groter bewustzijn. Dus als ondernemer kun je je met duurzaamheid best onderscheiden. Het past ook bij de betekeniseconomie. We verwachten echter een andere trend die meer impact gaat krijgen.

Hypochondrie en smetvrees

De angst om ziek te worden of besmet te raken zal nog wel enkele Covids aanhouden en helaas met elke virus verder toenemen. Het gros van de mensen kruipt bij dreiging van nature het liefst onder een steen of blijft thuis en waant zich vellig achter plexiglas en mondkapje.

Een deel van de gasten moet mogelijk ouderwets verleid worden om er weer op uit te trekken. De horeca en recreatie sector kan deels proactief voorkomen dat gasten besmet raken en men moet er in elk geval voor zorgen dat de gast zich 100% veilig voelt tijdens zijn verblijf of vakantie. Daar is nog veel winst te behalen in de sector.

Het vinden van een goed schoonmaakbedrijf op een recreatiebedrijf was de afgelopen jaren niet gemakkelijk. Beloften genoeg bij het uitbrengen van offertes, maar op basis van de NPS scores van gasten bleken de beloften slechts zelden omgezet in daden, terwijl uit elk onderzoek blijkt dat schoonmaak bij de basis hoort van gastgerichtheid en dus nog belangrijker wordt, ook in het kader van veiligheid.

Koffie verkeerd

De trend voor de komend jaren is volgens ons dan ook reinheid als USP. Probeer de gast daarmee te verrassen en zorg dat het zelfs schoner is dan bij hem of haar thuis.

Vergelijk het met het drinken van koffie door de jaren heen. Ooit gingen we juist naar het café vanwege de geweldige melanges die we thuis niet op stoom kregen. Inmiddels is elke Nederlander indoor-barista.

Tot de tijd dat elke Nederlander de Rob Geus of Miep Kraak in zich zelf heeft ontdekt ligt er een goede kans om met een “spik en span” concept positief op te vallen.

De sleutel tot succes

Ondernemers, zorg dat je proactief vanuit een onderscheidend vermogen handelt en niet achteraf vanuit een "opgelegd" keurmerk. Kortom zorg dat aan je keycord naast de green key ook de gulden clean key hangt.

Contact

Neem contact op met ons:

Thijs Vossen
06-83167967

Frank Verkoijen
06-36069296

vossen@leisurebrains.nl
verkoijen@leisurebrains.nl