De kracht van aanraken

terug

Iedereen kent wel een ondernemer waar van gezegd wordt dat alles verandert in goud wat hij of zij aanraakt. In de praktijk blijkt het bijna altijd om hardwerkende ondernemers te gaan die ook tegenslagen te verwerken hebben, maar die dat soms net iets meer weten te verhullen.

Toch zijn sommige ondernemers meer succesvol dan andere ondernemers. Waarom lukt de een wel om voldoende gasten te raken en de ander niet?

De laatste groep zoekt het vaak tevergeefs in prijsverlagingen, kortingsacties of aanbiedingen. Het aantal klanten neemt hierdoor misschien in eerste instantie wel toe, maar de marges dalen en de omzet gaat zeker niet omhoog.

Per saldo is het vaak nog harder werken voor hetzelfde geld. Of zelfs voor minder geld omdat de ondernemer in een negatieve spiraal belandt.

Waarin zit het verschil? Is het ‘the touch’, ‘das fingerspitzengefühl’, of ‘de juiste snaar raken’? Hoe je het ook benoemt, degene die het kan is spekkoper.

Is het moeilijk? Nee hoor. Het kan soms ook simpel zijn.

Ik was laatst in Oxford. Niet alleen een prachtige stad, maar ook de thuisbasis van het ‘Oxford University Museum of Natural History’.

Daar kwam ik het bordje tegen op de foto dat me uitnodigde een museumstuk aan te raken. Oeps, dat was wennen. We zijn juist geconditioneerd om in een museum overal van af te blijven. Ik was blij verrast; zo zou het vaker moeten!

En eigenlijk hebben we daarmee al weer een kleine oplossing voor een grotere uitdaging.

Denk altijd vanuit de gast.

Vraag je niet af wat hij of zij vooral allemaal niet mag of kan, maar kijk wat wel kan. Soms figuurlijk en soms letterlijk.

Een kwestie van omdenken.

Contact

Neem contact op met ons:

Thijs Vossen
06-83167967

Frank Verkoijen
06-36069296

vossen@leisurebrains.nl
verkoijen@leisurebrains.nl