Het belang van vitaliteit bij ondernemende werknemers en werknemende ondernemers

terug

De verschillen tussen werknemers en ondernemers worden te pas en te onpas uitgelicht of uitvergroot, vaak gekleurd door de context waarin er over wordt gesproken. Beide groepen lossen slechts problemen op waar budget voor is. Niet meer en niet minder toch?

In de volledige range kom je vervolgens alle verschijningsvormen tegen. Iedereen op zijn eigen wijze op zoek naar emplooi, oftewel het vermogen om vooruitgang te boeken binnen loopbaan of carrière, werk en/of opdrachten behouden en/of nieuw werk / opdrachten te vinden of te creëren.

Is vitaliteit het toverwoord?

Het afgelopen jaar zijn we veel ingehuurd rondom het thema vitaliteit. Zowel bij regio’s waar collectieve gelatenheid dreigt, als bij ondernemingen waar men het idee heeft dat de gast, recreant, toerist, klant of patiënt vanzelf komt aanwaaien. Niet altijd wetend dat men langzaam afstevent op het einde van de productlevenscyclus. We stonden ook ondernemers, teams en individuele werknemers bij, die de behoefte hadden aan een klankbord of een kompas. Het woord vitaliteit zorgt daarbij voor verbinding. Alles hangt met alles samen.

Vitale ondernemers zorgen voor vitale werknemers. Vitale werknemers dragen bij aan vitale bedrijven en vitale bedrijven creëren vitale regio’s. En dan hebben we het nog niet over vitale overheden….

Hoe blijf je als werknemer of ondernemer vitaal?

Het woord vitaliteit is afgeleid van het Latijnse woord 'Vita', wat leven betekent. Vitaliteit duidt op het bruisen van energie, je sterk en fit voelen en het beschikken over een grote mentale veerkracht en veel doorzettingsvermogen. Energie, levenskracht, levenslust, levensvatbaarheid, werkkracht. Het begrip vitaliteit heeft in totaal vier dimensies die met elkaar in balans moeten zijn:

fysiek (voldoende beweging, verantwoorde voeding, genoeg slaap)
mentaal (persoonlijke groei en ontwikkeling)
emotioneel (zelfbewustzijn, samenwerking met mensen)
spiritueel (betekenisvol en nuttig bezig zijn)

Blijf vooral het kind in jezelf voeden.

Marcus Aurelius schreef hierover al in het begin van onze jaartelling.

“De jeugd kenmerkt niet een bepaalde periode van het leven maar een geestesgesteldheid; zij is uitdrukking van de wil, de verbeeldingskracht en de gevoelsintensiteit. Zij betekent de overwinning van de moed op de moedeloosheid, de overwinning van de drang naar avontuur op gemakzucht. Men wordt niet oud, omdat men een zeker aantal jaren geleefd heeft: men wordt oud, wanneer men zijn idealen opgeeft. De jaren tekenen zich weliswaar af- echter, het opgeven van idealen tekent de ziel. Vooroordelen, twijfel, angst en wanhoop zijn vijanden die ons langzaam ter aarde doen buigen en ons reeds voor de dood tot stof doen worden. Jong is: wie nog verbaasd en enthousiast kan zijn. Wie nog als een onverzadigbaar kind vraagt: "en toen?" Wie de gebeurtenissen ziet als een uitdaging en zich verheugt in het spel van het leven. U bent zo jong als uw geloof. Zo oud als uw twijfel. Zo jong als uw zelfvertrouwen. Zo jong als uw hoop. Zo oud als uw neerslachtigheid. U zult jong blijven zolang u ontvankelijk blijft: ontvankelijk voor al wat mooi en goed is; ontvankelijk voor de boodschappen van de natuur, van de medemensen en van het onbegrijpelijke”.

Hoe kun je zelf aan je vitaliteit werken?

Hoe vitaal je bent of hoe vitaal je bedrijf is bepaal je deels zelf. Je kunt hierbij bijvoorbeeld gebruik maken van de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Covey.

1.
Wees pro actief: schuif je verantwoordelijkheden nooit op anderen af. Richt je op je eigen gedrag en gedachten.

2.
Begin met het einde in gedachten: hoe wil je terugkijken op je leven of carrière? Op jouw bijdrage? Ontwikkel een beeld van je bestemming en stel je kompas in. Natuurlijk zul je gaande de rit bij moeten stellen, maar ook dan bepaal je steeds weer je eigen koers.

3.
Belangrijke zaken eerst: werk, relatie, gezin, sociale contacten. Wat is belangrijk, wat is dringend? Focus voor 80% op zaken die belangrijk zijn en niet dringend.

4.
Denk in termen van winnen-winnen: je staat er niet alleen voor. Verzamel een A-team om je heen. Wie kun jij midden in de nacht bellen?

5.
Eerst begrijpen, dan begrepen worden: Als je stil bent hoor je dat je geroepen wordt. Luister oprecht naar een ander en je luistert naar jezelf.

6.
Synergie: hou verbinding met je omgeving. Het is nooit de waarheid van de organisatie waar je werkt of de waarheid van je collega of die van jou.

7.
Hou de zaag scherp: Blijf je steeds herontdekken en vernieuwen op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel gebied.

Hoe zit het met jouw vitaliteit?

Wil je eens sparren met ons rondom vitale bedrijven, teams, medewerkers of zelfs regio’s? Stuur ons een mail of bel. We nemen daar graag de vitalitijd voor.

www.leisurebrains.nl
www.recreamatch.nl

Contact

Neem contact op met ons:

Thijs Vossen
06-83167967

Frank Verkoijen
06-36069296

vossen@leisurebrains.nl
verkoijen@leisurebrains.nl