Fei, Funi, Fuli, Faugustus en Feptember
In Nederland vinden festivals meestal plaats in de lente en de zomermaanden, wanneer het weer wat warmer is. De typische festivalmaanden zijn daarbij natuurlijk mei tot en met september. In deze periode organiseren commerciële organisaties, steden en dorpen door het hele land allerlei evenementen, van muziekfestivals tot culturele bijeenkomsten en foodfestivals.
Dit zijn ook de drukke maanden voor de verblijfsrecreatie, toch is deze periode bij uitstek geschikt om meer samen te werken met de organisaties achter festivals en evenementen om een nog betere bezetting op de camping of vakantiepark te realiseren, zeker in de dal-perioden.
Gek genoeg is het geen vanzelfsprekendheid.
Niet voor niets is het steeds meer regel dan uitzondering dat een festival een tijdelijk eigen campingterrein inricht. Eigenlijk niet nodig als er nog ruimte is op de verblijfsrecreatiebedrijven in de buurt, mits de doelgroepen matchen natuurlijk.
We denken dat er nog veel kansen zijn die nog niet optimaal verkend zijn.
Denk aan het aanbieden van pakketdeals die accommodatie en festivaltoegang combineren. Dit kan aantrekkelijk zijn voor bezoekers die van buiten het gebied komen en een compleet arrangement zoeken. Mogelijk komen ze al enkele dagen eerder of blijven ze langer. Ook is het ideaal voor een groep of stel waarbij de een wel naar het festival wil gaan, maar de ander liever de omgeving verkent.
Wat we onlangs ook zagen was een ondernemer die shuttle services en transport aanbood. Dit maakt het voor gasten gemakkelijker om naar het evenement te gaan zonder zich zorgen te maken over parkeren of het vinden van transport. Altijd gezellige boel op de heen- of terugweg, met zijn allen in de huifkar, achter de trekker.
Verblijfsrecreatiebedrijven kunnen festivals ook nog beter promoten bij hun gasten door vroegtijdig informatie te verstrekken over lokale evenementen en attracties. Je maakt je als bedrijf daarmee veel groter dan je zelf bent. Een mooi voorbeeld is hotel The Match in Eindhoven met de slogan: “Check in, Stay out” waarbij men optimaal de verbinding legt met de omgeving en de activiteiten die er worden georganiseerd.
Wel mooi als er dan ook een wisselwerking is waarbij festivals op dezelfde manier verblijfsrecreatiebedrijven opnemen in hun marketingcampagnes om bezoekers aan te moedigen om in de buurt te verblijven in plaats van zelf accommodaties aan te bieden. Van Fun factor naar Gun factor dus.
Voor dit jaar ben je mogelijk te laat, maar breng voor jezelf eens in kaart welke festivals en evenementen er allemaal plaatsvinden in je buurt. Bezoek ze en leg contact met de organisatie. Kijk wat je voor elkaar kunt betekenen en denk daarbij vanuit de doelgroep die bij jouw bedrijf past.
Onder de noemer: “Tijd voor actie” plan je een afspraak met de organisatoren van de festivals in jouw omgeving als de R in de maand is en pak je het voordeel in de F maanden van 2025.
Leisurebrains
Boven de Wolfskuil 3
6049 LX ROERMOND
Thijs Vossen
vossen@leisurebrains.nl
06-83167967
Frank Verkoijen
verkoijen@leisurebrains.nl
06-36069296
Wander Groot
groot@leisurebrains.nl
06-51922520
Maaike Steltenpool
steltenpool@leisurebrains.nl
06-19382707
Leisurebrains is kennispartner van:
Leisurebrains sponsort:
© Copyright & Privacy Policy, Leisure Brains. All rights reserved 2021 | Design Studio 1.25