Onze Blogs

Wat als James Bond in de recreatie zou werken

James Bond wist precies waar hij voor stond. Geen misverstand over de missie van 007 toch?

Een missie, visie, kernwaarden. The WHY van je bedrijf?

Allemaal blabla voor consultants of cruciaal voor elk (recreatie)bedrijf?  We vroegen eerder in een oproep om inzichten te delen rondom mooie voorbeelden van bedrijven in de recreatiesector op het gebied van positionering. Kortom: Wie is de Coolblue in de recreatiesector?

Waarom Coolblue? Het bedrijf staat bekend om de creatieve teksten die men deelt op dit gebied. Hun missie en visie: ‘Gewoon verwonderen, alles voor een glimlach.’ Hun merkwaarden beschrijven wat de medewerkers verbindt en hoe men met elkaar omgaat: flexibel (durf te veranderen), eigenzinnig (een beetje anders), gewoon doen (elke dag een beetje beter) en vrienden (eerlijk, direct en open).

Reacties verwezen o.a. naar de grote namen in de sector zoals Center Parcs en De Efteling. Op de website van Center Parcs lezen we: ‘Ontdek het nieuwe Center Parcs, met de visie om mensen samen te brengen. De laatste jaren is er veel veranderd in wat mensen belangrijk vinden en koesteren. Meer dan ooit willen we ons echt verbonden voelen met elkaar en de natuurlijke omgeving om ons heen. Zo voelen we meer behoefte om samen te zijn. En bij ‘familie’ denken we nu aan iedereen om wie we geven. We vernieuwen onze parken én onze merkuitstraling. Onze nieuwe look & feel visualiseert de verbinding met mens en natuur.’ 

De Efteling kwam met behulp van de circle van Sinek  tot de volgende omschrijving:

  • Waarom: ‘In alles wat we doen laten we onze gasten ontsnappen aan hun dagelijkse realiteit en prikkelen we verwondering.‘
  • Hoe: ‘We brengen verhalen tot leven, verrassen de gast, bieden kwaliteit en zijn echt.’
  • Wat: ‘De Efteling is dé bestemming waar je je samen één of meerdere dagen verwondert in een sprookjesachtige wereld van belevenissen.’

Daarnaast een mooi voorbeeld van een kleiner bedrijf. In dit geval camping ’t Reestdal in Balkbrug.

  • Missie: camping ‘t Reestdal draagt met optimale inzet bij aan een zinvolle en ontspannen vakantie voor alle gasten. Respect, geborgenheid en gastvriendelijkheid zijn daarbij toonaangevende waarden. Wij denken dat de vakantie positief beleefd wordt wanneer je helemaal jezelf kunt zijn. Wij vinden het belangrijk dat onze gasten te midden van andere gasten vorm en inhoud kunnen geven aan hun vakantie. Zo kan de vakantieperiode ontspannen en zinvol beleeft worden.
  • De drie kernwaarden van camping ‘t Reestdal staan daarbij centraal: respect, geborgenheid en gastvriendelijkheid.
    • Respect betekent dat wij onze gasten beschouwen als gelijkwaardige mensen. We streven er naar dat de gasten zich zoveel mogelijk thuis voelen.
    • Geborgenheid is belangrijk voor de gezinnen zodat zij zich sneller veilig voelen. Er voor zorgen dat er overzicht is en dat er een transparante communicatie is.
    • Gastvriendelijkheid is belangrijk voor een unieke beleving van de gasten. Hiervoor verdiepen wij ons continu in de wensen en behoeften van de gasten.
  • Visie: Het hele gezin heeft het recht op een ontspannen vakantie. Daarom moet er alles aan worden gedaan om hen zoveel mogelijk zichzelf te kunnen laten zijn. In de praktijk is hier veel inlevingsvermogen voor nodig. Dit kan mogelijk worden gemaakt door de kernwaarden: respect, geborgenheid en gastvriendelijkheid steeds centraal te stellen.

Op basis van de reacties trekken we enkele conclusies:

  • Veel bedrijven in onze sector neigen nog steeds vooral te communiceren in producten en diensten en minder in beleving en betekenis.
  • Ondernemers bij kleinere bedrijven (zeker zonder personeel) denken hier minder goed over na dan grotere bedrijven met personeel.
  • Practice what you preach! Het is goed te beschrijven waar je voor staat en gaat, maar het is nog belangrijker dat je het stomweg doet. Dus beloof nooit wat niet bij je past. Blijf zoveel mogelijk jezelf.
  • Wat je belooft, moet je waarmaken. Laat je beloften dan ook niet slechts kreten zijn. Als je schrijft: ’alles voor een glimlach’ ontvang je je gasten niet met een aangeboren maandagochtend humeur.
  • Het is volgens veel ondernemers slechts een intern hulpmiddel om de neuzen dezelfde kant op te krijgen.

We zijn van mening dat hier nog een mooie kans ligt voor veel ondernemers in de recreatie.

Naast beleving gaat het de gast (van de toekomst) steeds meer ook om de diepere betekenis. Men wil op een bedrijf vertoeven waar men zich thuis voelt en waarbij men een bepaalde verbondenheid voelt. Een dieper gevoel van thuiskomen op je vakantieadres en het genot van een gegarandeerd fijne vakantie die bij hem of haar past.

Door vooraf te laten zien waar je voor gaat en waar je voor staat help je de gast zijn verwachting vooraf vorm te geven. Als de beleving vervolgens overeenstemt met de verwachting of deze zelfs overtreft lever je kwaliteit. Je hoeft daar James Bond niet voor in te huren. 

Deel ons verhaal via:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp