Durf buiten de lijntjes te kleuren

Ooit was de wereld zwart/wit en grijs, in elk geval op oude foto’s in films. Niet geweldig mooi, maar het gaf wel houvast en duidelijkheid. De toevoeging van kleuren maakt alles oneindig fraai, maar ook onbegrensd verwarrend voor mensen die structuur ambiëren. Daar is niets mis mee, maar wel als je blikveld er door wordt beperkt. Frank Boeijen schreef er ooit een liedje over. Ken je de tekst nog?


Maar ook als je wel al kleuren denkt, maar nog niet in eindeloze schakeringen, bestaat er een kans dat je jezelf in je denken beperkt.

In de loop der jaren zijn er diverse pogingen gedaan om mensen en groepen te segmenteren , waarbij deze vaak met de mooiste termen werden ‘ingekleurd’.  Dat is prima en het geeft houvast, alleen zien we veel kleur verloren gaan. In totaal kunnen mensen namelijk  tussen de 120 en 160 zuivere kleuren van elkaar onderscheiden, mits ze deze kleuren naast elkaar kunnen zien. Zonder vergelijkingsmateriaal kunnen mensen nog steeds 10 tot 14 kleuren herkennen.


De blauwe smurf

Met behulp van de DISC methode worden kwaliteiten en kenmerken van personen of een team in kaart gebracht. Inmiddels is de tool tijdens het koffie-uurtje teruggebracht naar groen, geel, rood of blauw. “Vinden jullie Jan, onze accountant, ook zo’n blauwe smurf?”. “Ik ben geel groen, en jij, rood zeker?”. Wie heeft in jouw team eigenlijk één van die andere tien of zelfs 120 kleuren? Het model is een mooie tool, maar staar je niet blind op slechts vier kleuren en koester de verschillen. Hoe zou een purper paarse manager met een oranje tintje een bedrijf runnen?


De plezier-maar-wel-hier-zoeker

Het BSR leefstijlenmodel is een tool die ooit door RECRON werd geïntroduceerd in de sector en nog steeds heel veel wordt gebruikt.  De leefstijlen in het model laten zien waar mensen in hun vrije tijd of op vakantie behoefte aan hebben. En wat de verschillen hierin zijn. De één wil namelijk rust en regelmaat, de ander juist drukte en sensatie. Wederom bestaat de basis uit de vier kleuren groen, geel, rood of blauw. Gelukkig is er al wat variatie aangebracht, denk aan bijvoorbeeld:  ingetogen aqua en gezellig lime.


Het model is inmiddels ook getransformeerd naar de leefstijlvinder met een ruimere schakering aan kleuren en verfijning in leefstijlen van plezierzoeker tot inzichtzoeker et cetera. Maar of deze daarmee compleet is? Tijdens de Covid-19 pandemie hebben we (met een knipoog naar het opkomend binnenlands toerisme) de avontuurlijke thuiszoeker en de plezier-maar-wel-hier-zoeker geïntroduceerd.  De op 1,5 meter afstandelijke verbinding zoeker is gelukkig weer verdwenen.






We all talk English, don’t we? Que?

Een internationaal model (van Motivaction) dat we onlangs gebruikten bij een conceptontwikkeling van een hotel kent 5 segmenten met bijbehorende  normen/waarden en staat eveneens voor een bepaalde manier van leven. Socializers, conservaties, achievers, challengers en creatives. Deels overlappend met ander modellen, deels ook verrassend.


Op zoek naar de goudgele kroegtijger…

In opdracht van KHN deed GFK Nederland al in 2019 onderzoek naar de toekomstige cafégast. Het resultaat is een prachtige indeling in 6 groepen. Avonturiers, open minded, dromers, ouders van nu, kwaliteitszoekers en huiselijken. De klassieke goudgele kroegtijgers zijn in dit model helaas al uitgestorven. Jammer, het waren altijd de meest kleurrijke personen aan de toog.


Zoek de Milka koe

Het punt dat we met deze blog willen maken is dat wanneer er te letterlijk met de modellen wordt omgesprongen de schakering of nuancering ontbreekt. Wij zijn als bureau blij met alle gangbare modellen en gebruiken ze ook, maar we laten ze niet altijd een waarheid als een (bonte) koe zijn. Ons advies aan ondernemers: blijf jouw Milka koe zoeken.


Samen kleur bekennen

Wij vinden het interessant de doorontwikkeling van leefstijlen te volgen of er zelf onderzoek naar te doen en er liefst nog mede vorm aan te geven.


We dagen andere partijen uit om samen met ons (ja, we zijn groen) vanuit creativiteit ( ja we zijn geel) een nieuwe leefstijlenstructuur te bedenken (ja, we zijn blauw) om die vervolgens actief in de markt te zetten ( ja, we zijn ook rood).


Ben jij ook een kleurrijk onderzoeker en durf jij buiten de lijntjes te kleuren? Laten we samen dan nog meer kleur geven aan de mooie sector toerisme en recreatie, waarbij we uiteindelijk ondernemers kunnen helpen de beste keuze te maken qua doelgroep.


Ben je ondernemer dan gaan we graag met je aan de slag om de juiste kleurrijke doelgroep aan te trekken en te behouden zodat je ook in de toekomst zwarte cijfers blijft schrijven met of zonder Milka koe in de wei.