Staar je niet blind in je glazen bol!

 

Bij elke jaarwisseling buitelen trendwachters over elkaar heen om te voorspellen hoe het nieuwe jaar er uit gaat zien. In het verleden ging dat gemakkelijker. Je keek terug in de tijd, beschreef het verloop en trok dat door de toekomst in. Een glazen bol, koffiedik kijken of het schouwen van dierlijke ingewanden was nauwelijks nodig.

 

Het is nu voelbaar anders, de wereld is complex, trends en ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op en zijn alweer ‘outdated’ voordat een trendwatcher ze überhaupt heeft kunnen voorspellen.

Het is daarom als ondernemer misschien wel veel slimmer je niet al te zeer op al die trends en ontwikkelingen blind te staren. Voordat je het weet zijn ze al weer mainstream en ben je een van de vele aanbieders van hetzelfde product. Kent u de safaritent nog?


In plaats van telkens trendvolger te willen zijn en uiteindelijk steeds weer terug te vallen in het peloton kun je je als ondernemer misschien beter in brede zin richten op de vitaliteit van je bedrijf.


Maar hoe doe je dat dan als ondernemer? Hoe zorg je dat je geen trendvolger, maar wellicht zelfs een trendsetter wordt. In elk geval door vitaal te blijven. Wanneer is een bedrijf volgens ons vitaal? Een vitaal bedrijf heeft de kenmerken van constante groei en verandering in zich.

 

In een vitaal bedrijf is er sprake van een duidelijke missie en visie en er is een heldere strategie die voor iedereen die er werkt en verblijft herkenbaar is. Als dat ontbreekt dan ontstaat er verwarring en ontbreekt de samenhang in de bedrijfsvoering. Wil je blijven groeien en veranderen dan is dit dus de minimale basis.

 

In een vitaal bedrijf is ook sprake van een goede structuur. Denk hierbij aan duidelijke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van iedereen die bij het bedrijf is betrokken. Ontbreekt de structuur in een bedrijf, dan gebeurt alles ad-hoc en verloopt het er chaotisch. De uitkomst kun je raden.

 

Vergeet ook de cultuur niet. We hebben het dan over respect, vertrouwen, waardering, samenwerking en aanspreken. Als bovenstaande aspecten niet aanwezig zijn, zien we weerstand in bedrijven en teams en gebrek aan binding. Groei en veranderingen stagneren dan.

 

De juiste mensen met de juiste houding en de vereiste vaardigheden maken ook een wezenlijk verschil rondom vitaliteit. Weet iedereen wat zijn of haar taak is binnen de bedrijfsvoering? Naast de juiste mensen moeten er ook voldoende middelen zijn. Denk aan investeringskracht, de juiste materialen en gereedschappen.

 

En als laatste gaat het zeker ook over het rendement van de activiteiten. Meestal gaat dit over omzet, maar het is vaak ook meer dan dat. Het kan per bedrijf verschillen, maar elk succesvol bedrijf begint met een missie en visie. Pas dan weet je waar je naar toe wil werken en zie je of je succesvol bent in het behalen van je resultaten.

 

Denk gewoon iets vaker aan Klaverblad verzekeringen: ‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder’.