We waren onlangs zowel op Wieringen als op Urk voor een opdracht. Het is echter een doodzonde om te zeggen dat je ín Wieringen bent of ín Urk. Begrijpelijk, men heeft het ‘concept’ (of ‘beeld’) van een eiland immers nodig om zich blijvend te kunnen onderscheiden. Hetzelfde geldt voor Schokland of Marken. Het eilandgevoel is wel wat teleurstellend als je er bent, maar alleen een zeur(kous) die er over begint……. en wij dan nu natuurlijk.
Prachtig om te zien hoe we in staat zijn om in een vlak land alle denkbare ruimtelijke kenmerken uit te vergroten om te komen tot een profilering. Niet alleen op de voormalige eilanden. Dat begint al bij oudere plaatsnamen. Bergen op Zoom, Berg en Dal, Sint Odiliënberg. Van elke heuvel maken we een berg, terwijl we verdomd goed weten niet in Oostenrijk te wonen.
Het doet een beetje denken aan de vroegere toeristische brochures waarbij met een groothoeklens het binnenzwembad werd gefotografeerd met een plastic palm op de achtergrond. De gast was bij aankomst wat teleurgesteld geen Center Parcs aan te treffen, maar alleen een zeur(kous) die er over begint……. en wij dan nu natuurlijk.
We doen momenteel onderzoek naar de associatie rondom een campagne ‘Het Smalste Stukje Nederland’. Voor de toeristische profilering een gouden begrip, maar het moet wel in de identiteit verankerd zijn om er echt betekenis aan te geven, anders is het een loze kreet die wel bezoekers trekt, maar geen herhaalbezoek of om in vaktermen te blijven: er vindt ‘geen gewenste looping plaats in de retentiefase’. Whatever that means….
Alleen een naam maakt of breekt je imago natuurlijk niet, het draagt hoogstens bij. Er zijn speciale merkenbureaus die tegen betaling nadenken over een geschikte naam, dus onderschat een goede naam ook niet. Zeker bij recreatiebedrijven kan het een onderdeel zijn van de gewenste profliering.
Denk daarbij aan namen als Speelpark Klein Zwitserland, camping Klein Canada, camping High Chaparral, camping Sollasi. Welke associaties krijg je erbij en wat zou je daadwerkelijk aantreffen? Zou de laatste camping overigens alleen voor muziekliefhebbers zijn? En hoe zit het met de Kleine Wolf of de Grauwe Beer? Zijn die niet al lang uitgestorven in Nederland?
Leuk is het ook om te kijken naar bedrijven met een naam die helemaal geen associaties oproept. Camping Ter Spegelt, camping De Paal, camping De Lakens, camping De Nollen. Camping De Leistert (geen lijster) in Roggel. Waar komen die namen eigenlijk vandaan?
Man bijt hond vraagt zich af: Welk recreatiebedrijf heeft volgens jou de mooiste naam?
Leisurebrains
Boven de Wolfskuil 3
6049 LX ROERMOND
Thijs Vossen
vossen@leisurebrains.nl
06-83167967
Frank Verkoijen
verkoijen@leisurebrains.nl
06-36069296
Wander Groot
groot@leisurebrains.nl
06-51922520
Maaike Steltenpool
steltenpool@leisurebrains.nl
06-19382707
Leisurebrains is kennispartner van:
Leisurebrains sponsort:
© Copyright & Privacy Policy, Leisure Brains. All rights reserved 2021 | Design Studio 1.25