Waiting for the storm to pass?
De kern van hospitality is optimaal zorgen voor een ander.
Het houdt ons, zeker in deze tijd, dagelijks bezig. We werken niet in de medische zorg en hebben daar ook geen gevoel voor. Houden we het bij onze ‘eigen’ sector Leisure, dan horen we helaas ook veel verhalen waar we niet vrolijk van worden. Ondernemers die ons aan het hart gaan en die werkelijk met de handen in hun haar zitten. Zeker in de horeca, evenementensector en bij groepsaccommodaties.
“Life isn’t about waiting for the storm to pass.
It’s about learning how to dance in the rain.”
Als adviseurs verdienen we normaal ons geld in de recreatie, toerisme en horeca.
Wat kunnen we nu terugdoen?
Hoe kunnen we nu PRO DEO toegevoegde waarde leveren aan het behoud van een vitale sector?
Een voor allen, allen voor een.
Er worden oproepen gedaan om medewerkers in de evenementensector te betrekken bij de inentingen. Een super goed idee, maar vindt dat ergens gehoor?
Er worden suggesties gedaan om extra belastingen te innen bij ondernemers die het wel goed gaat of zelfs beter. Logisch, maar wordt dat omgezet in beleid?
We zien horeca ondernemers schreeuwen om hulp, maar we zien ook hele groepen van de bevolking zich gedeisd houden. Men heeft een vast maandsalaris en wacht tot de storm gaat liggen. Begrijpelijk, maar is dat solidair?
Het leven is niet bedoeld om te wachten tot de storm gaat liggen, het is de kunst om te dansen in de regen. En dat het liefst samen.
Kijken we naar ons zelf dan prijzen we ons vooralsnog gelukkig dat we als bureau voldoende opdrachten weten te verwerven, zelfs in deze tijd en zelfs in een sector die het zwaar heeft. We tellen onze zegeningen, maar nogmaals de kern van hospitality is zorgen voor een ander. We worstelen hiermee.
Hoe kunnen we anderen helpen in de sector?
Wij zouden bijvoorbeeld best bereid zijn een deel van de omzet uit 2021 af te staan aan ondernemers die het zo lastig hebben dat ze bedrijfsmatig kapot gaan. We zijn vast niet de enigen. We spreken ook werknemers die best hun vakantiegeld in 2021 deels af willen staan als bijdrage aan het geheel.
- Maar hoe organiseren we dit in Nederland?
- Hoe komen we tot een eerlijk verdeelsysteem?
- Of leidt dit voorstel alleen tot hoongelach?
We zouden natuurlijk vrolijk worden als deze oproep leidt tot een nationale aanpak die straks het verschil maakt als we terugkijken op deze crisis. Wij geloven daarbij in omdenken.
De kernvraag voor 2021 is wat ons betreft:
Zag je dingen gebeuren of liet je dingen gebeuren?
Vooralsnog richten wij ons op ons eigen netwerk en willen we ondernemers die onder de kar dreigen te raken graag helpen, wetende dat je straks oogst wat je nu zaait.
Doe daarom gerust een beroep op ons als we PRO DEO met je mee kunnen denken. We hebben een groot netwerk en we delen onze kennis graag in ons netwerk. Bel, mail, skype ons vrijblijvend met je vragen. Alleen samen komen we sterker uit deze crisis.
Ontdek de blauwe oceaan
Heb je als ondernemer nu de tijd voor het lezen van een goed boek. Oriënteer je dan eens op de blauwe-oceaan-strategie. Het is een bedrijfsstrategie gepubliceerd in 2005 in het gelijknamige boek, geschreven door Chan Kim en Renée Mauborgne. De kern van de strategie bestaat erin nieuwe markten te creëren, de Blauwe Oceanen. Dit staat in tegenstelling met het in een bestaande markt (rode markten) met anderen in concurrentie treden.
De Rode Oceaan staat voor de bestaande marktruimte met bestaande spelers en regels, waarin de spelers elkaar hard beconcurreren in een poging zo veel mogelijk van de markt te veroveren. Doordat de ruimte beperkt is, kan dit uitmonden in moordende concurrentie en als gevolg hiervan van het figuurlijk vloeiende bloed, de Rode Oceaan.
De Blauwe Oceaan staat voor de nog onbekende en onontgonnen marktruimte, waar dus ook nog geen concurrentie aanwezig is. Hier creëert men marktruimte, in plaats van er met anderen om te vechten. Doordat de marktruimte nieuw is, zijn ook de regels nog niet vastgelegd, hetgeen kansen biedt die in de Rode Oceaan niet bestaan.
Kernvragen daarbij zijn onder meer.
- Wat zwak je af?
- Waar stop je mee?
- Wat creëer je?
- Wat versterk je?
Doen is het nieuwe denken. Maar als je even niets te doen hebt kun je maar beter nadenken.