Is twijfel niet altijd het begin van wijsheid?
Gewetensvragen
Iedereen kent ze wel: gewetensvragen. ‘Zeg je er iets van’ of ‘neem je het toch maar voor lief’. Wat wij als bureau regelmatig tegenkomen zijn studies of rapporten die simpelweg ondermaats zijn. Marktonderbouwingen die niet kloppen. Cijfers die verkeerd geïnterpreteerd worden. Rapporten die naar een uitkomst toe geschreven worden of analyses die verkeerd uitgevoerd worden. Maar wat doe je? Je collega’s erop aanspreken of het maar laten gaan.
Best wel een dilemma.
Niemand heeft de wijsheid in pacht.
Naar mijn mening is dit geen toevallige situatie maar een gegevenheid die aangedreven wordt door het behalen van omzet en targets. Niemand heeft de wijsheid in pacht. Wij ook niet. Toch vragen we ons bij elke opdracht af: kunnen we het zelf, of moeten we aanvullende expertise inhuren? Of leggen we de vraag elders neer? En willen we wel voor elke opdrachtgever werken?
Als je in de luxe positie zit dat je keuzes kunt maken zijn deze vragen snel beantwoord. Maar wat als het water je aan de lippen staat? Dan komt je geweten wellicht eerder om de hoek kijken. Wij werken als bureau steeds meer als een open netwerkorganisatie en zoeken graag de samenwerking met andere bureaus op. Kennis delen is kennis vermenigvuldigen. Dit is echter niet de mores in de advieswereld en dat begrijpen we ook. Toch werken we graag (nog) meer met andere adviseurs samen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Wat ons betreft dan.
Een goede vriend van mij schreef eens een boek over de lerende adviseur. Helaas was het te zeer een theoretische beschouwing en blijkt de praktijk weerbarstig(er). Maar hoe dan ook. Wij blijven de samenwerking opzoeken en onze kennis delen. Om op die manier ook weer wijzer te worden.
Het ergste wat mij als adviseur zou kunnen overkomen is dat onze adviezen, onderzoeken of rapporten door andere als ondermaats worden gezien. Dan wordt het tijd om ander werk te gaan zoeken. Goed advies begint bij de juiste kennis. Helaas ontbreekt het in onze sector bijvoorbeeld vaak alleen al aan goede data.
We hopen dat middels de nieuwe toeristische data-alliantie goed bruikbare, regionale data ter beschikking komen. We stellen onze kennis hierover graag ter beschikking aan anderen. Bel ons gewoon eens op. Wie weet kunnen we je helpen.
We helpen niet alleen graag ondernemers of overheden verder op weg, maar ook onze collega’s. En wellicht bellen we zelf ook wel eens… want ook wij twijfelen wel eens..
Maar is, zoals Aristoteles het ooit zei, twijfel niet altijd het begin van wijsheid?